Δευτέρα, Αυγούστου 29, 2005

ProTour - Ένας νέος θεσμός δημιουργείται

Κερδίζοντας το Παγκόσμιο Κύπελλο ποδηλασίας δρόμου το 2004, ο Paolo Bettini θα μείνει στην ιστορία ως ο τελευταίος που επιτυγχάνει κάτι τέτοιο αφού από το 2005 το παιχνίδι θα παίζεται αλλιώς. Σε μια ευρύτερη προσπάθεια με στόχο να γίνει η ποδηλασία πιο ελκυστική στο ευρύ κοινό αλλά και να προσελκύσει περισσότερους σπόνσορες στο άθλημα η Διεθνής Ομοσπονδία Ποδηλασίας (UCI) για το 2005 εισάγει πολλές αλλαγές.

Κ
ατ' αρχάς καταργεί το Παγκόσμιο Κύπελλο και στη θέση του δημιουργεί ένα νέο θεσμό: Το ProTour! Επιπλέον ελέγχει από την αρχή όλους τους αγώνες που βρίσκονται στο ημερολόγιο της και τους δίνει εκ νέου κατηγορία βασισμένη σε ένα νέο, πιο απλό σύστημα κατηγοριοποίησης αγώνων. Δημιουργεί επίσης το θεσμό των Continental Tour (Ηπειρωτικοί Γύροι - ένα για κάθε ήπειρο) στους οποίους θα τρέχουν ομάδες τόσο επαγγελματικές όσο και ερασιτεχνικές αλλά και εθνικές.

ProTour

To ProTour θα αποτελείτε από τους πιο σημαντικούς αγώνες του ημερολογίου της UCI, δηλαδή οι τρεις μεγάλοι γύροι (Ιταλίας, Γαλλίας και Ισπανίας), οι αγώνες από τους οποίους αποτελείτο το Παγκόσμιο Κύπελλο και μερικοί άλλοι μεγάλοι «κλασικοί» μονοήμεροι αλλά και πολυήμεροι αγώνες. Στους αγώνες του ProTour θα δικαιούνται να τρέχουν 20 ομάδες οι οποίες θα προεπιλέγονται από μια ανεξάρτητη επιτροπή της UCI με βάση κάποια αντικειμενικά και καθαρά κριτήρια σε σχέση με την αθλητική, νομική, οικονομική και ηθική κατάσταση της κάθε ομάδας.

To peloton στα pave του Paris - Roubaix

Οι ομάδες που θα συμμετάσχουν το 2005 στο ProTour είναι:
Bouygues Telecom (Γαλλία)
Cofidis, Le Credit Par Telephone (Γαλλία)
Credit Agricole (Γαλλία)
Davitamon-Lotto (Βέλγιο)
Discovery Channel Pro Cycling Team (ΗΠΑ)
Domina Vacanze (Ιταλία)
Fassa Bortolo (Ιταλία)
Francaise Des Jeux (Γαλλία)
Fundacion Ciclista Euskadi (Ισπανία)
Gerolsteiner (Γερμανία)
Illes Balears (Ισπανία)
Lampre - Caffita (Ιταλία)
Liberty Seguros Team (Ισπανία)
Liguigas-Bianchi (Ιταλία)
Phonak Hearing Systems Team (Ελβετία)
Quickstep (Βέλγιο)
Rabobank (Ολλανδία)
Saunier Duval - Prodir (Ισπανία)
Team CSC (Δανία)
T-Mobile Team (Γερμανία)

Η κατάταξη του ProTour θα καθορίζεται από πόντους οι οποίοι θα δίνονται ανάλογα με τη θέση τερματισμού σε κάθε αγώνα του ProTour. Πέρα από την ατομική κατάταξη θα υπάρχει και μία ομαδική αλλά και μία εθνική κατάταξη. Αυτές οι κατατάξεις θα καθορίζονται ανάλογα με τη θέση τερματισμού των αθλητών της κάθε επαγγελματικής ομάδας σε κάθε αγώνα του ProTour και τη θέση τερματισμού των αθλητών κάθε χώρας ανεξάρτητα επαγγελματικής ομάδας.

Η UCI θα εκδίδει την βαθμολογική κατάταξη των αθλητών/ομάδων/εθνικών στις 25 κάθε μήνα και θα ισχύει για ένα μήνα (μέχρι την 1η του επόμενου μήνα). Οι βαθμοί που προσφέρονται σε κάθε αγώνα θα ισχύουν μόνο για 12 μήνες, σε σχέση με 2-4 χρόνια που ίσχυε μέχρι τώρα. Έτσι θα υπάρχει μια πιο καθαρή εικόνα για το ποιος αθλητής τα πάει καλά τους τελευταίους 12 μήνες, σε σχέση με το παρελθόν, όπου κάποιος αθλητής μπορεί να μην είχε κάποιο καλό αποτέλεσμα για πολύ καιρό ή ακόμα να μη συμμετείχε καθόλου λόγο τραυματισμού και εντούτοις εμφανιζόταν στις πρώτες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης λόγω καλών αποτελεσμάτων που είχε φέρει πριν 1 ή 2 χρόνια.
Δράμα στους δρόμους της Ευρώπης: ο Eric Zabel συνειδητοποιεί πως μόλις έχασε το Milan - San Remo αφού βιάστηκε να σηκώσει τα χέρια του

Οι αγώνες που περιλαμβάνονται στο ProTour είναι οι:
Paris - Nice (Γαλλία) 6-15/3/05
Tirreno - Adriatico (Ιταλία) 9-15/3/05
Milano - Sanremo (Ιταλία) 19/3/05
Ronde van Vlaanderen / Tour des Flandres (Βέλγιο) 3/4/05
Vuelta Ciclista al Pais Vasco (Ισπανία) 4-8/4/05
Gent-Wevelgem (Βέλγιο) 6/4/05
Paris - Roubaix (Γαλλία) 10/4/05
Amstel Gold Race (Ολλανδία) 17/4/05
La Fleche Wallonne (Βέλγιο) 20/4/05
Liege - Bastogne - Liege (Βέλγιο) 24/4/05
Tour de Romandie (Ελβετία) 26/4-1/5/05
Giro d'Italia (Ιταλία) 7-29/5/05
Volta a Catalunya (Ισπανία) 16-22/5/05
Criterium du Dauphine Libere (Γαλλία) 5-12/6/05
Tour de Suisse (Ελβετία) 11-19/6/05
Contre la montre par Equipe (Ολλανδία) 19/6/05
Tour de France (Γαλλία) 2-24/7/05
HEW-Cyclassics-Cup - Hamburg (Γερμανία) 31/7/05
Tour of Benelux (Ολλανδία) 3-10/8/05
Clasica Ciclista San Sebastian (Ισπανία) 13/8/05
Deutschland Tour (Γερμανία) 15-23/8/05
Vuelta a Espaρa (Ισπανία) 27/8-18/9/05
GP Ouest France-Plouay (Γαλλία) 28/8/05
Tour de Pologne (Πολωνία) 12-18/9/05
Zόri Metzgete (Ελβετία) 2/10/05
Paris - Tours (Γαλλία) 9/10/05
Giro di Lombardia (Ιταλία) 15/10/05

Πέρα από αυτούς τους αγώνες οι 20 ομάδες που συμμετέχουν στο ProTour δικαιούνται να τρέχουν και στους αγώνες των 5 Continental Tour. Δεν θα παίρνουν όμως βαθμούς στην κατάταξη των Continental Tour και δεν θα επηρεάζουν την κατάταξη του ProTour τα αποτελέσματα αυτών των αγώνων.

Αντίστοιχα στους αγώνες του ProTour θα μπορούν να συμμετάσχουν, εφόσον εξασφαλίσουν πρόσκληση από τους διοργανωτές των αγώνων, και ομάδες που δεν επελέγησαν για το ProTour. Δεν θα παίρνουν όμως βαθμούς στη κατάταξη του ProTour και τυχόν θέσεις που θα πάρουν στους αγώνες του ProTour δεν θα επηρεάζει την κατάταξη των Continental Tour.

Για να καταφέρει η UCI να πετύχει τους στόχους που έχει βάλει με το ProTour αλλά και για να καθαρίσει την βαριά εικόνα που έχει η ποδηλασία όσον αφορά το ντοπάρισμα, μετά από αρκετών μηνών συζητήσεις συμφώνησε με τις ομάδες του ProTour πάνω σε ένα ηθικό κώδικα τον οποίο υπόγραψαν οι ομάδες και συμφώνησαν να τον ακολουθούν. Σε γενικές γραμμές ο κώδικας αυτός δεσμεύει τις ομάδες και τους αθλητές πως πρώτο τους μέλημα θα είναι η υγεία των αθλητών και η ηθική συμπεριφορά. Οι αθλητές θα πρέπει να δίνουν πληροφορίες για όλους με τους οποίους συνεργάζονται και καθώς και για το που βρίσκονται κάθε στιγμή. Πέρα από αυτό οι ομάδες δεσμεύονται πως δεν θα εργοδοτήσουν κάποιο αθλητή που εξετάζεται ή τιμωρήθηκε για παράβαση των κανόνων περί ντοπαρίσματος.

Continental Tour

Το peloton στους δρόμους της Ζυρίχης

Πέρα από το ProTour δημιουργούνται και 5 Continental Tour (Ηπειρωτικοί Γύροι) ένας για κάθε Ήπειρο. Στους γύρους αυτούς θα περιλαμβάνονται οι αγώνες του ημερολογίου της UCI που δεν επελέγησαν για το ProTour. Οι αγώνες αυτοί θα ξανακατηγοριοποιηθούν στις κατηγορίες Hors Classe (εκτός κατηγοριών), 1ης κατηγορίας και 2ης κατηγορίας. Ανάλογα της κατηγορίας θα προσφέρουν και βαθμούς στις πρώτες θέσεις τερματισμού. Για κάθε Continental Tour θα υπάρχει ξεχωριστή κατάταξη οπότε ένας αθλητής/ομάδα θα μπορεί να συμμετέχει σε περισσότερες από μια κατατάξεις!

Στους αγώνες των Continental Tour θα μπορούν να συμμετέχουν και να παίρνουν βαθμούς οι επαγγελματικές ομάδες που δεν επελέγησαν στο ProTour, μη επαγγελματικές ομάδες, εθνικές ομάδες αλλά και πιο μικρές-περιφερειακές ομάδες. Επιπλέον θα μπορούν να συμμετέχουν και οι ομάδες του ProTour χωρίς όμως να παίρνουν βαθμούς σε οποιαδήποτε κατάταξη.

Αντίστοιχα με το ProTour, για κάθε Continental Tour θα υπάρχουν κατατάξεις για τους αθλητές (ατομική κατάταξη), για τις ομάδες (ομαδική κατάταξη) και για κάθε χώρα (εθνική κατάταξη).

Πρόκριση σε Ολυμπιακούς/Παγκόσμια Πρωταθλήματα

Αν και με τη παρούσα μορφή, η αναδιαμόρφωση του τρόπου διεξαγωγής των αγώνων της UCI δεν αλλάζει κάτι όσον αφορά τις εθνικές ομάδες, στο μέλλον υπάρχουν σχέδια για αναβάθμιση τους. Σε αυτή τη κατεύθυνση η UCI αποφάσισε πως ο αριθμός των αθλητών από κάθε χώρα που θα συμμετέχει στα Παγκόσμια Πρωταθλήματα και στους Ολυμπιακούς αγώνες θα καθορίζονται σε συνδυασμό από τη θέση της κάθε χώρας στις εθνικές κατατάξεις τόσο του ProTour όσο και των Continental Tour. Προφανώς μεγαλύτερο βάρος θα έχει η θέση της κάθε χώρας στην Εθνική κατάταξη του ProTour αλλά η UCI έχει σκοπό να δώσει και αρκετό βάρος και το πως τα πάει στην κατάταξη των Continental Tour. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να δίδεται η ευκαιρία σε αθλητές από πιο «μικρές» (ποδηλατικά) χώρες - όπως η Ελλάδα - να συμμετέχουν σε αυτές τις μεγάλες διοργανώσεις.

Αντιδράσεις

Η αναδιαμόρφωση της οργάνωσης του αγωνιστικού τμήματος της UCI ήταν αποτέλεσμα μιας μακροχρόνιας διαδικασίας που περιλάμβανε βολιδοσκόπηση όλων των εμπλεκομένων μερών. Όπως με κάθε μεγάλη αλλαγή, δεν έμειναν απολύτως ικανοποιημένοι όλοι. Κύριοι χαμένοι - και κατά συνέπεια παραπονεμένοι - είναι οι οργανωτές των μεγάλων γύρων αφού από τη μια βλέπουν να αναβαθμίζονται και να εξισώνονται κατά κάποιο τρόπο, με τους μεγάλους γύρους οι μονοήμεροι και πολυήμεροι αγώνες ενώ από την άλλη η UCI προσπάθησε να πουλήσει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης, διαφήμισης και τηλεπροβολής ως πακέτο για όλους τους αγώνες του ProTour ενώ μέχρι τώρα αυτούς τους τομείς τους διαχειριζόταν ο κάθε οργανωτής από μόνος του. Πέρα από αυτό, με την υποχρεωτική συμμετοχή των 20 ομάδων στους μεγάλους γύρους αντί των 16 πρώτων στη παγκόσμια κατάταξη που ίσχυε μέχρι τώρα, περιορίζεται η δυνατότητα τους να προσκαλέσουν κάποιες «δικές» τους ομάδες ή ομάδες της χώρας στην οποία διοργανώνεται ο αγώνας.

Jean-Marie Leblanc: Το μεγάλο αφεντικό του Γύρου Γαλλίας.
Κάθετα αντίθετος με την αναδιαμόρφωση

Η αρχική αντίδραση των διοργανωτών των τριών μεγάλων γύρων ήταν να δηλώσουν πως οι αγώνες τους δεν θα συμμετείχαν στο ProTour. Αυτή ήταν μια πολύ άσχημη εξέλιξη μιας και εκτός των τριών γύρων οι διοργανωτές αυτοί είναι υπεύθυνοι και για άλλους μεγάλους αγώνες όπως το Paris Nice, Milan- San Remo, Paris-Roubaix, Dauphine Libere κ.α. Τελικά, ως ένδειξη καλής θέλησης, ανακοίνωσαν πως αν και δεν συμφωνούν με την παρούσα μορφή του ProTour θα επιτρέψουν να περιληφθούν οι αγώνες τους αλλά με τον όρο η UCI να συζητήσει και να λύσει τα βασικά προβλήματα που παρουσιάζονται, με κυριότερο τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των αγώνων.

Από μεριάς ομάδων/αθλητών οι αντιδράσεις ήταν όλες θετικές και όλοι περιμένουν με ανυπομονησία να ξεκινήσει η σεζόν του 2005 και το ProTour. Εμείς από τη μεριά μας, ως φίλοι του αθλήματος και φανατικοί ακόλουθοι των αγώνων ποδηλασίας τα τελευταία χρόνια, εκτός από μερικών σημείων, βλέπουμε τη κίνηση αυτή της UCI πολύ θετική αφού πιστεύουμε πως θα αναβαθμίσει το άθλημα δίνοντας αντικειμενικά κριτήρια αξιολόγησης των αθλητών και των αποτελεσμάτων τους στα πρότυπα των άλλων μεγάλων πρωταθλημάτων (ποδοσφαίρου, F1, WRC, καλαθόσφαιρας κλπ). Αυτό, πιστεύουμε θα οδηγήσει στην πιο εύκολη παρακολούθηση των εξελίξεων του αθλήματος, με αποτέλεσμα να αυξηθεί το ενδιαφέρον και να οδηγήσει στο άθλημα περισσότερους σπόνσορες και ζήτηση για τηλεμετάδοση των αγώνων από ακόμα περισσότερα κανάλια. Όλα αυτά θα έχουν ως αποτέλεσμα την περαιτέρω εξέλιξη του αθλήματος.

Links:
Η επίσημη ιστοσελίδα του ProTour
Yπέροχες φωτογραφίες από τους αγώνες του ProTour